Minulta usein kysytään, mitä teen, kun jään eläkkeelle. Ajattelin kirjata muutamia mielessä pyöriviä asioita. Lista ei lopu tähän. Mutta ehkä tässä on jotain olennaista:

- Haluan aloittaa kirjoittamisen uudelleen. Tulen varmaan kokemaan aloittamisen tuskaa ja sen takia hakeudun ehkäpä jollekin kurssille. Pari vuotta sitten kävin muutaman kuukauden ajan kurssia, jossa erilaisilla kirjoitustehtävillä aktivoitiin muistelemaan. Minun piti lopettaa kurssi, koska aktivoiduin niin voimakkaasti, että asiat alkoivat pyöriä päässä öin ja päivin eikä minulla ollut aikaa niitä purkaa kirjoittamalla. Silloin ajattelin, että kun jään eläkkeelle eivätkä omat työt enää häiritse tätä prosessia, niin lähden uudelleen sellaiselle kurssille.

- Valokuvien järjestely. Vaikka en ottaisi yhtään uutta valokuvaa, niin tätä työmaata minulla riittää pitkäksi aikaa. Vanhoja paperikuvia minulla on laatikkotolkulla. Puhumattakaan digiajan kuvista, joita on ainakin kymmenentuhatta. Paperikuvia voi skräpätä ja niistä voi tehdä albumeja. Digikuvista voi teettää paperikuvia tai työstää filmejä, jollaisia tein yhdestä Sveitsin matkasta.

- Asunnon tyhjennysprojekti. Ensin pussitan opetusmateriaalit paperikeräykseen. Sitten kokoan tanssiin liityvät muut varusteet myyntiin. Kierrätykseen menevät tavarat, mm. rikkonaiset tietokoneet, kirjoittimet, lamput, huonekalut, vaatteet, kengät ym. viedään pois.

- Tyhjennysprojektin jälkeen alkaa siivous.

- Pieni unelma minulle on tullut: jonkinlainen taidekurssi, ehkä vesivärimaalausta, piirustusta t.m.s.