Eläkeläisenä voin harrastaa itseäni kiinnostavia asioita. Jo ennenkuin olin opena opistossa, käytin opistojen kurssitarjontaa hyödykseni. Opetusaikana en ole juurikaan päässyt hyödyntämään opettajille annettua mahdollisuutta osallistua ilmaiseksi kurssille. Nyt olen valinnut opistokurssit talveksi ja olen myös ilmoittautunut niihin opiskelijaksi. Kumma kyllä repertuaariin ei kuulu ainoatakaan liikuntakurssia.

1. Venäjänkielen opintoja haluan jatkaa edelleen. Aloitan uudelleen alkeiskurssista, vaikka olen jo kolme vuotta yrittänyt opiskella venäjänkieltä. Koska kotiläksyt jäivät aina tekemättä, en edistynyt toivomallani tavalla.

2. Peruspiirustus. En tiedä, osaanko piirtää t.m.s. Haluaisin kuitenkin oppia piirtämään/maalaamaan niitä aiheita, joita kuvaan. Lähden nyt peruskurssille tsekkaamaan, osaanko piirtää ja haluanko sellaista kädentaitoa harrastaa.

3. Muistojen helmiä - kirjoituskurssi, jolla muistellaan omaa lapsuutta ja elettyä elämää. Kirjoittaminen on ollut harrastukseni jo monen monta vuotta. Työni takia se on kuitenkin ollut niin taka-alalla, että haluan elvyttää ja virkistää harrastusta.

Olin tänään opiston avajaisjuhlassa kuokkimassa ja näin kollegoja. Heti olin mukana alkamisprosesseissa, vaikka itse ei enää tarvitse suunnitella tunteja, jännittää, tuleeko opiskelijoita ryhmiin t.m.s. Oli mukava nähdä ent. kollegoita.