Olen kertonut avoimesti eläkkeelle jäämis suunnitelmistani myös opiskelijoille. Ainakin niille, jotka ovat monta vuotta käyneet tunneillani. "Mihinkäs me sitten mennään", on ollut yleinen kysymys. Olen sanonut, että kyllä opettajia löytyy, se ei ole ongelma.

Nyt eräs opiskelija pisti pahan. Menimme hänen kanssaan maanantain tunnin jälkeen siiderille ja juttelemaan. Hän on pitkä aikainen oppilaani, käynyt kohta varmaan kymmenen vuotta mun tunneilla ja aktiivi meidän yhdistyksessä.

Hän sanoi, että he ovat keskustelleet toisten pitkäaikaisten kanssa, että jos minä kuitenkin jossain muodossa pitäisin heille ryhmää... he ovat ajatelleet nimilistan keräämistä ja tekisivät anomuksen minulle, että jatkaisin ainakin heidän kanssaan. Ihmettelin sitten, että eihän minulla ole enää mitään annettavaa, olen niin vanhakin...

"Opettavathan balettiopettajatkin vanhoina, vaikka eivät itse enää esiinny"