Eilen oli niin hieno syyspäivä, että jo puolen päivän aikaan mietin sienimetsään menoa. Olin kuitenkin mielessäni päättänyt, että seuraavat sienet poimin mökillä, kun olin aika monta sieniretkeä jo täällä kaupungissa lähimaastoissa tehnyt. Olin pakastanut ylijääneet sienet, kun olin ensin tehnyt niistä piirakoita, keittoa, risottoa yms. Minulla ei siis ollut kuin pakastettuja sieniä ja niitä en halunnut ottaa tässä vaiheessa syksyä pakastimesta. Mutta voihan sitä syksyllä muutakin syödä kuin sieniä :)

Mies kysyi, etkö mene sieniä poimimaan, kun on niin hieno ilma. Hänkin on tykännyt laittamistani sieniruoista.

Viimein iltapäivällä sitten lähdin. Voi kuinka paljon oli tullut uusia lajikkeita esiin: kehnäsienistä  ja rouskuista olin tosi iloinen. Varsinkin kangashaperoita oli niin paljon, että lopulta kuljin vain niiden ohi.

Sienikori oli täynnä, kun palasin. Olin kuvitellut, että laitan niistä samana iltana jo ruokaa, mutta enpä jaksanutkaan kolmen tunnin vaeltelun jälkeen. Siivosin sienet, käytin paistinpannulla heti syötävät, keitin rouskut. Tein sieni-sipulisalaattia rouskuista kermaviilin kera. Samalla kuuntelin radion sieni-iltaa, jossa juteltiin juuri samoista lajikkeista, joita itsekin olin löytänyt. Yritin soittaa radioon, mutta puhelin oli jatkuvasti varattu.

Tänään teen siis sieniruokia.